OPINTOMATKA SAKSAN BREMENIIN

OPINTOMATKA SAKSAN BREMENIIN 13.5- 17.5.2019

ERASMUS-ohjelma (European Region Action Scheme for the Mobility of University Students) on Euroopan unionin vaihto-opiskelija ohjelma joka on perustettu vuonna 1987. Vuonna 2014 alkoi ohjelman uusi kausi nimellä Erasmus Plus.

Säätiössä on ollut oppilasvaihtoa tutustumassa bremeniläisestä oppilaitoksesta useita kertoja. He ovat tutustuneet suomalaiseen vanhusten ruoka- ja hoitokulttuuriin neljän viikon ajan. Säätiöstä tehtiin ensimmäinen vierailu Bremeniin vuonna 2017 pääkaupunkiseudun eri toimijoiden kanssa. Toinen vierailu toteutui Säätiöstä tänä keväänä 2019.

13.5.
Sovimme yhteisen seurueen kanssa tapaamisen lentokentällä klo 16:00. Mukanamme oli yhdeksän hoitohenkilökunnan edustajaa eri pääkaupunkiseudun toimipaikoista sekä matkanjohtaja.

Saavuimme Hampuriin maanantai-iltana lennon ollessa myöhässä tunnin. Hampurista jatkoimme kahdella eri junalla kohti Bremeniä. Pääsimme purkamaan matkalaukkuja hotellilla vasta klo 23.

14.5.

Aamu alkoi hotelliaamiaisella klo 7:30. Sen jälkeen ohjelmassa oli tapaaminen saksalaisten yhteyshenkilöiden kanssa hotellin vastapäätä sijaitsevassa vanhainkodissa.

Kokoonnuimme suureen kabinettiin, jossa esittäydyimme. Kävimme läpi saksalaisia toimintatapoja ja hoitomalleja vanhustyöstä. Bremenin alueella toimii 31 eri vanhustyön yksikköä, joista useassa on samassa yhteydessä myös päiväkoti, avohoito sekä päihdetyö.

Jokaiselle jaettiin eri työyksiköt omaa alaa vastaavista toimipaikoista mm. vanhainkodit ja oppilaitokset, joissa työskentelisimme seuraavat kaksi päivää.

Vaikuttavan brunssihetken jälkeen lähdimme kiertämään vanhainkotia. Tutustuimme vanhusten avoimeen päivätoimintaan. Vierailimme pienkodissa, jossa oli juuri menossa lounaan valmistus keittiöapulaisen valmistamana. Jokainen pienkoti valmisti rakennuksen pääkeittiön lähettämistä raaka-aineista mieleisensä lounaan. Rakennemuunnettua ruokaa ei valmistettu lainkaan. Myöskään ruoka-aineallergioita ei nähty listoilla.

Esittelyn jälkeen menimme valmiiksi katettuun pöytään lounaalle vanhainkodin omaan lounasravintolaan. Siellä kävivät syömässä myös vanhukset, jotka asuivat vanhainkodin pihapiirin lähellä omissa asunnoissaan.

Lounaan jälkeen suuntasimme päärautatieasemalle ja sieltä hypättiin ratikkaan kohti oppilaitosta. Oppilaitos oli suunnattu maahanmuuttotaustaisille nuorille ja henkilöille, joilla oli oppimisvaikeuksia tai syrjäytymistaustaa. Meille esiteltiin eri opetustiloja esimerkiksi opetuskeittiö, teatteri, luokkahuoneet, oppilaiden ylläpitämä kahvila sekä työpaja. Työpajalla korjattiin pientä korvausta vastaan mm. polkupyöriä.

Ilta jatkui kävellen päivälliselle joen rantaan yhdessä koulun opetushenkilökunnan kanssa. Pääsimme maistamaan saksalaisia herkkuja. Currywursti oli maukasta!

15.5.2019

Paniikin sekaisin tuntein lähdimme kohti ensimmäistä työpäivää. Meidät kuljetettiin eri vanhainkodin keittiöihin, joissa viettäisimme seuraavat kaksi päivää tutustuen heidän toimintaansa. Molemmat vanhainkodit sijaitsivat varakkaalla alueella. Niissä toteutuivat palveluasumisen monet muodot.

Asukkaat olivat hyväkuntoisia ja toimivat lähes itsenäisesti.

Molemmissa taloissa oli isot ruokasalit, joissa tapahtui kaikki ruokailu. Aamu- ja iltapalat toteutettiin buffet-ruokailuina. Lounas ja päivällinen tarjoiltiin lautasannoksina suoraan asiakkaille pöytään. Valittavana oli kasvisannos, keittolounas tai tukevampi (makkara, -kala, -liha) vaihtoehto.

Selvittyämme ensimmäisestä työpäivästä suuntasimme vanhaan kaupunkiin opastetulle kaupunkikierrokselle. Näimme muun muassa Bremenin tuhat vuotta vanhan kirkon, kapeat kujat ja kadut sekä kuulimme kaupungin mielenkiintoista historiaa. Loppuilta oli vapaa-aikaa. Hyödynsimme sen tuliaisten hankintaan.

16.5.2019
Heräsimme kylmään ja sateiseen aamuun. Tällä kertaa emme saaneet kuljetusta, vaan menimme Google Mapsin avustamina työpaikoillemme. Veimme tuliaisina suomalaista designia; muumipyyhkeitä ja Iittalan lasitavaraa.

Illaksi meille oli suunniteltu veneretki, joka valitettavasti peruuntui huonon sään vuoksi. Onneksi ohjelmassa oli myös vierailu paikalliseen panimoon ja panimoravintolaan. Pääsimme tutustumaan oluen valmistuksen saloihin panimokierroksella, joka huipentui oluenmaistelukinkereihin!

17.5.2019
Lähtöaamuna huoneiden luovutuksen jälkeen kokoonnuimme yhteen ja kävimme läpi viikon mieleenpainuvimmat asiat ja pääsimme antamaan palautetta ohjelman järjestäjille.

Kotimatka alkoi monta kokemusta rikkaampana!