kukkakimppu

Vuosikertomus 2018

Toiminnanjohtajan katsaus toimintaan ja toimintaympäristöön

Vuosi 2018 jää mieliin sote-uudistuksen vuotena. Vuoden vaihteen jälkeen keskustelu vanhuspalveluista kävi kiivaana. Etenkin isojen monikansallisten yhtiöiden tuottamat vanhuspalvelut joutuivat median hampaisiin henkilöstömitoitusten ja hoidon laadun suhteen.

Seniorisäätiössä viime vuonna tehdyn omaiskyselyn tulokset osoittivat, että Seniorisäätiön hoidon periaatteet ja laadukkaat käytännöt ovat olleet oikeita, koska omaiskyselyssä oltiin erinomaisen tyytyväisiä asukkaidemme saamaan hoitoon.

Sote-uudistus ei toteutunut ja nyt odotellaan uutta hallitusta, joka alkaa järjestelemään sosiaali- ja terveysasioita uudelle mallille.

Seniorisäätiössä seurattiin tekeillä olleen uudistuksen käänteitä tiiviisti ja pohdittiin kaiken aikaa sitä, mitä mikäkin suunnitelman vaihe meihin vaikuttaisi. Seuraamista jatketaan ja yritetään kehittää toimintaamme taas ketterästi uuden mallin mukaiseksi.

Varmaa on, että hoidon laatua seurataan jatkossakin, ehkä henkilöstömitoitukset päätyvät lakiin numeroina, ehkä eivät.

Varmaa on myöskin se, että vanhusväestö lisääntyy ja sen vuoksi vanhustenhoidolle on tehtävä uudistuksia. Vanhustenhoidon rakenneuudistusta on tehty jo vuosia, laitoshoitoa ajettu alas, tehostettu palveluasuminenkin tulee kalliiksi ja näin ollen painopistettä on siirretty kotihoitoon. Muistisairautta sairastaa yhä useampi kotona-asuva. Yli 90-vuotiaaksi elävän ihmisen todennäköisyys sairastua muistisairauteen on 40-50%.

Vuoteen 2030 mennessä lähes puolet Suomen työvoimasta eläköityy. Nuoret ikäluokat eivät pysty täyttämään eläkkeelle siirtyneiden synnyttämää vajetta työvoimassa. Työmarkkinoille tarvitaan lisää
työvoimaa, vaikka uudet teknologiat lisäävät tuottavuutta ja paikkaavat työvoimavajetta, ei hoivatyössä voi kuitenkaan roboteilla kokonaan vanhuksien hoitajia korvata.

Viisautta tarvitaan, kekseliäisyyttä kaivataan ja rohkeutta odotetaan tulevilta päättäjiltä, jotta vanhustenhoidon kiperä yhtälö saadaan ratkaistua.

Vuosikertomus on kokonaisuudessaan luettavissa tästä.